Eerste verhaal uit Oeganda! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Marjorie Rote - WaarBenJij.nu Eerste verhaal uit Oeganda! - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Marjorie Rote - WaarBenJij.nu

Eerste verhaal uit Oeganda!

Door: Marjorie

Blijf op de hoogte en volg Marjorie

29 Juni 2013 | Oeganda, Jinja

Beste vrienden, familie, kennissen en andere lezers,

Nou, hier komtie dan, mijn eerste blog bericht… Ik ben intussen al 3 dagen in Oeganda.
Na heel wat afgehuild te hebben op schiphol, kwam het besef steeds meer dat het avontuur toch echt zou gaan beginnen. Het idee dat we naar een onbekende plek zouden gaan, waarvan ik niet wist hoe mensen leven, wat mijn taak zal gaan worden en hoe ik mij moet gedragen, maakte mij in eerste instantie best bang. De vlucht is goed gegaan, we konden films kijken onderweg, dus dan gaat de tijd best snel. We kwamen diep in de nacht aan bij Paul en Willem, zij (en hun honden, Polla en Castor) hebben ons ’s nachts heel hartelijk ontvangen. Na een kopje thee zijn we nog even gaan slapen. De eerste dagen slapen we bij Paul en Willem, de foto’s zijn gemaakt bij hun huis waar we nog tot woensdag zullen blijven.

De eerste dagen hebben we al best veel van de Oegandese cultuur kunnen zien. Sowieso het leven op straat; mensen die overdag en ’s nachts lopend langs de autoweg op weg zijn naar huis/werk/school/ergens anders.. Vrouwen met kilo’s zwaar gewicht op hun hoofd (zonder het met de handen vast te houden), de vieze oude kleren die veel mensen dragen, de kinderen die zonder toezicht – met soms een babybroertje of zusje op de rug – ook langs de autoweg lopen, de slechte wegen (heeel veel gaten en hobbels).. Allemaal dingen die hier heel normaal zijn.
En de dieren zijn hier ook heel anders: ooooveral lopen mieren, vaak zitten ze dus ook verwerkt in ons eten of drinken.. Muggen zijn hier ook in overvloed, ik ben al flink geprikt ondanks alle deet, klamboes en middelen die ik ertegen gebruik. Maar er zijn ook mooie dieren: heb al veel grote vlinders (koninginnepages) gezien, er vliegen veel grote roofvogels, maribu’s, pelikanen, koereigers enzo..

Gisteren zijn we naar Walukuba geweest, een terrein waarop een grote basisschool staat. Hier vierden Oegandezen de dag van het afrikaanse kind. Kinderen en volwassenen voerden stukjes uit en vertelden verhalen. Hiermee wilden ze duidelijk maken dat kinderen op een goede manier behandeld moeten worden. Er waren verschillende organisaties die onderwijs in Oeganda mogelijk maken. Leuk om bijvoorbeeld oegandezen rond te zien lopen in T-shirtjes van terres des hommes.

We hebben een medevrijwilligster ontmoet – Ellen – die hier al 5 maanden is en veel, heel veel heeft meegemaakt. Ze verblijft in Mpummede, een klein dorpje naast Jinja. Hier zullen wij vanaf woensdag ook gaan ‘wonen’. Dan leven we tussen de Oegandese mensen, echt in hun cultuur. Vanuit hier zullen wij ons gaan richten op verschillende dingen. Paul en Willem zouden het leuk vinden als Silvia een dansvoorstelling opzet voor de kinderen/ jeugd bij dansscholen in Jinja. Er is in januari de opening van het Kisoboka centrum en Paul en Willem zouden het erg leuk vinden als wij hiervoor een lopende voorstelling voor kunnen maken.
Ik zou hier eventueel ook met de jongere kinderen een bijdrage aan kunnen leveren, door bijvoorbeeld een toneelstuk, lied of iets anders met hen in te studeren.
Verder hebben we verschillende ex-straatjongens leren kennen. Een van hen is nu bijna klaar met zijn studie voor automonteur. Hij wordt gesponsord door vrienden van Paul en Willem en hij mag als beloning bij deze vrienden in Nederland op vakantie komen als hij zijn studie heeft afgerond. Hij wil graag Nederlands leren, dus Sil en ik voelden ons geroepen om ons hiervoor in te zetten.
Ellen vertelde al over mensen in het dorp Mpummede die onze hulp heel goed kunnen gebruiken. Hoe dit precies zal gaan, zullen we moeten ervaren als we daar verblijven.

Maar er staat dus ons dus nog veel nieuwe dingen te wachten… Sowieso a.s. dinsdag een rondleiding door Jinja, kijken hoe de achterbuurt woont, werkt en leeft, a.s. zondag naar de kerk, Ellen gaat elke zondag naar de kerk, heel handig, dan kunnen we met haar mee. Ben benieuwd hoe dat in Afrika er aan toe gaat.. Jullie horen nog van mij!!

Heel veel liefs en groetjes! Ik hoor het graag als er nog nieuwtjes uit Nederland zijn!


  • 29 Juni 2013 - 18:05

    Kelly:

    Hey Mar, Jeetje heftig zo hoor! Ik ben zo benieuwd naar wat je allemaal nog gaat meemaken! Voel me wel gelijk schuldig dat ik nu een reactie typ op mijn nieuwe laptop :P Spreek je snel! X

  • 29 Juni 2013 - 18:47

    Abel:

    Hoi Mar!

    Leuk om zo dit verhaal te lezen, dat jullie goed aangekomen zijn enzo.
    Wel heel heftig om dit al allemaal mee te maken de eerste dagen!
    Ik ga dit blog heel goed bijhouden! Ben benieuwd!! :)

  • 29 Juni 2013 - 21:09

    Elly Rote:

    Lieve Mar, Eindelijk kan ik je een berichtje schrijven. Ga het morgen ook via de mail doen. Ben nu bij Oma thuis. Wat heb je al veel meegemaakt! Zal best allemaal veel indruk maken op je. Je zal zien dat het "al doende" een beetje went. Nu komt alles in het groot op je af. Leuk, de foto's die je maakte! En leuk, die mooie roofvogels die daar vliegen!(en natuurlijk de andere dieren). Is die slaapkamer op de foto jullie slaapkamer? En ga je a.s. woensdag in een ander dorpje wonen? Fijne kerkdienst morgen en heel veel liefs en kusjes van Mam! ( pap komt zometeen naar Amerongen en morgen gaan we samen nog even weg). Dag!

  • 29 Juni 2013 - 21:11

    Oma Mol:

    Lieve Marjorie, Je moeder heeft net jouw en Silvia's verhalen voorgelezen. Wat maken jullie veel mee! Wel vervelend dat je zo gestoken wordt! Heel veel sterkte! Ik bid voor jullie. Dikke zoen van Oma

  • 29 Juni 2013 - 21:26

    Mariska Verdoes (Steenwijk):

    Hoi Marjorie& Sylvia,

    Ik zag deze link op facebook. Wat gaaf dat jullie samen zo ver weg zijn.
    Zal soms best moeilijk zijn, de dingen die je allemaal ziet.
    Een fijne tijd daar!

    Groetjes,

    Oud klasgenoot van Marjorie, en PLUS maatje van Sylvia

  • 29 Juni 2013 - 21:28

    Ingrid Opstal:

    He

  • 29 Juni 2013 - 21:39

    Ingridopstal:

    Hoi Marjorie
    Hoe is het mar , wat een leuk reisverslag heb je gemaakt, leuk om te lezen hoe jij het doet.
    Lleuke foto's. Hoor. Er komt zeker veel over jullie heen maar laat. Het allemaal maar gebeuren , dan komt het best wel goed hoor.
    Enne die enge beesten moet je gewoon maar niet naar kijken , dan lopen ze vanzelf verder ha ha.
    Lieverd succes met alles l

  • 30 Juni 2013 - 08:59

    Miranda:

    Hi Mar,
    En dit waren dan nog maar jullie eerste dagen...!
    Benieuwd wat jullie allemaal nog gaan meemaken. Mooi om jullie ervaringen te lezen en hoop dat het lukt om, in die draaikolk van avonturen, regelmatig verslag te doen in jullie blog. Ik kijk er in elk geval naar uit! En de kerkdienst, dat is ongetwijfeld een (muzikale)belevenis op zich. Met al dat prachtige gezang uit volle borst en spontane muzikale begeleiding van iedereen die er een voet over de drempel zet, is er bijna geen koor meer nodig!

  • 30 Juni 2013 - 21:37

    Christel:

    he Marjorie,

    Wat leuk om je verhalen zo te volgen!
    Wat bijzonder om zoveel te zien, neem het allemaal in je op en geniet!!!

    Veel liefs, Christel

  • 03 Juli 2013 - 22:25

    D@:

    Lieve, lieve Mar,

    Wat heeft het een tijd geduurd voordat ik doorhad hoe ik op jouw blog kon reageren. Uiteindelijk heb ik maar alvast wat tegen Sil gezegd, Mooie verhalen heb je, ik kan het zo ongeveer uittekenen met al die kakkerlakken, spinnen en wespen. Ook een watermonitor had ik nog nooit van gehoord. Foto gegoogeld en zo alweer wat geleerd. Waarvoor dank. Maar eerlijk gezegd schep ik die armoede daar niet van de foto's. Op het eerste gezicht lijkt het levendige kleding en ook vrij riante gebouwen voor 'wat je als leek ervan verwacht'. Ben benieuwd om meer te horen van de kerkdienst die jullie hebben meegemaakt. Voelden jullie je er thuis? Speelt geloof een grote rol in het leven van Ugandezen?
    Hoe laat staan jullie daar op? Is dat ook het dagritme van de omgeving? Houden 'ze' er ook siesta?
    Nou ja, voer voor een volgende brief.

    Hier is er ook het nodige gaande, maar allemaal niet zo kleurrijk als jullie het beleven. Heb al voorpret voor de komende vakantie, al duurt het nog 2,5 week. Ik kijk uit naar de rust van het Paterswoldsemeer samen met je moeder, een boek aan het water, genieten van de ondergaande zon. Lekker doen waar we zelf zin in hebben. Hoor je tzt nog wel verder. Mam houdt je vast goed op de hoogte van alle nieuws. Dikke zoen van d@.

  • 05 Juli 2013 - 20:39

    Ingrid Opstal:

    Hoi Mar hoe is het met jou? Hoop dat ondanks wat jullie allemaal mee maken het toch een beetje naar je zin hebt . Best spannend allemaal he, .Trek je het nog een beetje met die Sil , met haar spinnen fobie ha ha.
    Zijn jullie al een beetje op orde in jullie huisje , kaarten en fotoos boven je bed.
    Nou meid maak er wat leuks van, wij kijken uit naar alles wat jullie schrijven.
    Pas goed op jezelf, liefs Ingrid en Ton

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Marjorie

Actief sinds 12 Mei 2013
Verslag gelezen: 774
Totaal aantal bezoekers 34127

Voorgaande reizen:

12 Mei 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: