Veel moois zien en dankbaar zijn voor mijn leven - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Marjorie Rote - WaarBenJij.nu Veel moois zien en dankbaar zijn voor mijn leven - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Marjorie Rote - WaarBenJij.nu

Veel moois zien en dankbaar zijn voor mijn leven

Door: Marjorie

Blijf op de hoogte en volg Marjorie

20 Juli 2013 | Oeganda, Jinja

Poging 2, want poging 1 is na een lang verhaal typen ineens verdwenen..

Lieve lezers,

Hoera, het is mij gelukt! Ik heb al mijn onderbroeken gewassen, het huis weer netjes gemaakt (nouja… niet heel vies meer), Fred les gegeven, eten gekookt en nog wat andere dingen gedaan EN ik heb mijn blog bij kunnen werken! En dat in Oeganda... Dus geniet hier van blog nummer vier!

Elke avond als Sil en ik gaan slapen, proppen wij ons eerst in onze klamboes, doen we 60 sit-ups en 20 twisters en bespreken we daarna de drie evaluatievragen van de dag: Wat was het leukste van vandaag? Wie was het leukst van vandaag? Wat hebben we geleerd? Vandaag heb ik toch weer extra geleerd dat ik ontiegelijk blij mag zijn met het leven dat ik de afgelopen 23 jaar heb mogen lijden en de lieve mensen die ik om mij heen heb..

Vandaag kwam Fred weer voor zijn wekelijkse leerstof Nederlands (en voor mij Luganda). Ik heb weer veel lugandees geleerd, ik kan al tot 40 tellen, ik kan om eten of drinken vragen in de winkel, ik kan mijzelf voorstellen en nog veel meer. En Fred kan dat allemaal in het nederlands (alleen kan hij de G niet uitspreken, heel grappig!)
Na het lesuurtje bleven we nog even nakletsen en vertelde Fred ineens zijn levensverhaal. Wat sil en ik eruit begrepen was het volgende: Fred zijn vader had twee vrouwen. De ene vrouw kreeg alleen maar dochters en de andere vrouw kreeg een zoon; Fred. Het heeft hier blijkbaar veel aanzien als je als man een zoon ‘produceert’ (want zo noemen ze dat hier), dus die andere vrouw, stiefmoeder van Fred, was erg jaloers op Fred zijn moeder. Stiefmoeder heeft de vader van Fred vermoord en ervoor gezorgd dat zijn moeder als hoer op straat kwam te leven. Fred is op zijn 5e op straat gekomen, heeft zijn moeder ook sinds zijn 5e jaar niet meer gezien. Hij sliep op de straat en kreeg zijn eten door schoon te maken in een restaurant. Als salaris kreeg hij de restjes eten van die dag.
Al de tijd dat hij op straat heeft geleefd, tot zijn 17e, heeft hij geen alcohol of drugs gebruikt. Rond zijn 17e jaar is hij in contact gekomen met Kisoboka. Hier kreeg hij zijn studie van gefinancieerd. Hij studeert mechanica en heeft de mogelijkheid om op zijn school/internaat, te slapen. Hij kan al erg goed engels, en nu ook al best goed nederlands. En mensen uit nederland, vrienden van Paul en Willem, hebben nu beloofd dat Fred, als hij zijn studie afgerond heeft, naar Nederland toe mag komen. Nou, dat kan menig Oegandees zich nooit veroorloven. Hij heeft dus al ontzettend veel bereikt.
Paul en Willem hebben er ook voor gezorgd dat Fred zijn moeder weer terug vond. Dat is een half jaar geleden geweest. Fred moest bijna huilen toen hij hierover vertelde. Nu is het geval dat zijn moeder suikerziekte heeft gekregen en geen geld heeft voor de medicijnen hiervoor. Er is –begreep ik – een buurman of vriend die de meest nodige medicijnen kan financieren, waardoor moeder een half jaar geleden nog stabiel was. Moeder leeft in een arm huisje, slaapt zonder matras op de grond en als het regent, lekt het in haar huis en staat heel de vloer blank. Dus als het regent, kan moeder niet slapen..
Moeder woont in Kayunga, een dorp anderhalf uur rijden vanaf mpumedde. Dus voor Fred, zonder auto en rijbewijs, niet te bereiken.
Fred had een mobiele telefoon, de buurman van moeder had een mobiele telefoon, dus op die manier konden moeder en zoon toch contact houden. Maar een poos geleden is de telefoon van Fred gestolen, hij weet dus nu het nummer van de buurman van moeder niet meer en kan dus ook niet meer bellen. Hij heeft geen idee of moeder nog leeft en hoe het met haar gaat. Hij heeft haar nu een half jaar niet meer gesproken of gezien. Paul heeft beloofd om over een paar weken met hem naar Kayunga toe te gaan.
Best heftig om te horen allemaal..

Zo heeft vrijwel iedereen hier in dit land een ‘bewogen leven’ om het maar makkelijk te zeggen.. Woensdag ,na een lange dag lesgeven op de kleuterschool, zijn we met de juf mee naar haar huis geweest. Zij vertelde over al haar familieleden die aan aids of kanker zijn overleden. Haar broer was aan kanker overleden. Hij was al getrouwd en had 3 kinderen. Moeder is na zijn dood hertrouwd, maar moest hierbij haar kinderen achterlaten om een nieuw leven te beginnen. Deze juf zorgt dus nu voor haar drie nichtjes en neefjes, die dus hun moeder nooit meer zien. Allemaal “goede-tijden-slechte-tijden” verhalen.. En het zijn allemaal zulke lieve mensen waar je zo graag wat voor zou willen doen..
Dat ga ik ook zeker doen, maar ik ben hier nog drie maanden en wil nog veel meer andere verhalen horen van andere mensen en daarna beslissen wat ik graag wil betekenen en geven aan deze mensen.
En het feit dat je bij mensen thuis komt, interesse toont in hun levensverhaal en een beetje positiviteit in hun leven brengt, maakt de mensen hier al zo blij en dankbaar. Het lijkt vaak ook alsof mensen er al van genieten dat wij ‘mzungus’ met hen meelopen op straat, alsof ze dan met ons kunnen pronken.

Ohja, nog even een oproep voor alle lezers met veel inspiratie of pedagogische ideeen: Ik moet voor komende week een of meerdere engelse lessen voorbereiden voor een groep 8 van 160 leerlingen, eentje die misschien met een beetje nederlandse invloed erg leuk en interessant voor de kinderen is en dus gedaan kan woorden door zo’n megaklas. Ik zie er een beetje tegenop, omdat ik niet iets heel erg leuks kan verzinnen en niet weet of ik zo’n grote klas wel kan handelen.
Ook voor de kleuterklas moet ik nog leuke lesjes verzinnen. Weet dat de kleuters alleen stil zijn als ze geslagen worden, anders keeieeieieiehard door de klas gillen, elkaar slaan als het even tegenzit en nog vrijwel geen woord engels spreken. Hebben jullie een idee? Ik hoor het GRAAG!!
Ohja en er is in beide groepen wel een krijtbord maar verder niks van materiaal. Ik heb gekleurd papier, kan witte blaadjes kopen... Ben benieuwd naar jullie originele inbrengen..

Met de straatjongens was het de afgelopen week ook erg grappig/anders/bewogen/hoejehetwilnoemen. Saddam, een jongen van rond de 18, is een poosje geleden met een meisje het bed ingedoken (corrigeer: het maisveld ingedoken) en heeft nu syfylus opgelopen, een ziekte die best opgelost kan worden, maar wel met veel pijn. Hij moet nu 5 dagen lang elke dag naar de kliniek om een injectie te krijgen. Donderdag voor het eerst. In zijn rechterarm. Er was drie keer misgeprikt en de geprikte plek zette zich helemaal op, echt alsof het niet professioneel was gedaan. Het deed ook best veel pijn. Dag twee, ook drie keer geprikt, in zijn andere arm. Dag drie, vandaag, kreeg hij een prik in zijn achterwerk, ja echt. (achterwerk in luganda spreek je trouwens uit als ‘ hatsjie’ ). Maar daarbij komt dus, dat als het meisje zwanger blijkt te zijn, hij met haar moet trouwen en voor een onderkomen moet zorgen. Dat kan hij niet betalen, dus zal hij dan weer op straat komen, samen met zijn vriendin en kind. Domdomdomdomdomdom...
Een andere jongen, Brian, is weer betrapt op het drinken van alcohol. Bij Kisoboka is de regel dat de jongens helemaal geen alcohol meer mogen drinken. Best veel problemen bij de jongens dus..
Terwijl het echt heel erg lieve jongens zijn en wij naar mijn idee al heel goed contact met hen hebben. Maar de jongens zijn gewoon erg zwak en een beetje dom door al het gedrink en gesnuif, waardoor ze zulk soort foutjes maken.. Maar dat kan dus veel ergere dingen als gevolg hebben..

In ons huis gaat het hartstikke goed. We hebben sinds vanavond weer even water, hoera! We hebben wel even problemen gehad met de WC, blijkbaar vulde de tank van de WC zich zo vol, dat ook deze overstroomde (vorige week bleef de kraan openstaan en stond onze huiskamer blank, deze week dus onze badkamer, tja je moet wat varieren in je avonturen)
WC is nu gemaakt *ff afkloppen*, haha wel grappig dat de WC-monteur precies kwam om te maken toen sil daar eventjes haar rustmomentje pakte..

We hebben twee gezellige nieuwe brabandse meiden van ongeveer onze leeftijd in ons huisje gekregen. Zij blijven voor 3 weken onze inloopkast bewonen, de laatste anderhalve maand zijn sil en ik de enige mzungus in mpumedde.

Ohja, ook grappig om te vertellen was, dat we afgelopen vrijdag weeeer een poging tot zoeken naar de dansgroepen van silvia hebben gedaan. De kleuterjuf vertelde ons dat zij zeker wist dat deze vrijdag ergens ver lopen van makenke een dansgroep zou optreden, iets waar sil en ik al 3 weken naar zoeken. Maar toen we er naartoe liepen bleek het een een of andere grote sloot te zijn vol met gefokte tilapia, waar we mochten kijken hoe deze diertjes werden gevoerd. Sil haar reactie op de terugweg was dan ook: ‘goeie dansgroepen, vond je niet?’

Gisteren zijn we met de onze nieuwe vrijwilligers naar een restaurantje in mpumedde geweest. Toen wij kwamen zat het hele restaurant vol, want er stonden 3 tafeltjes en wat stoelen in het kamertje, uit meer bestond het restaurant niet. De serveerster kwam naar ons toe en begon: hallo, vandaag hebben wij niet porscho, niet kip, niet rijst, niet enz. Enz. Enz. Onze reactie: uuhmm okee.. wat heeft u dan wel? Haar reactie: Wat wilt u hebben? Wij: nou uuh, doe maar een chapati (soort pannenkoek). Zij is vervolgens op de markt ernaast wat chapati’s gaan kopen, heeft deze op een bordje gelegd en aan ons gegeven. Toen Sil en een andere vrijwilliger om drinken vroegen, kregen alleen zij te drinken, pas later kregen ook wij te drinken, was ze even vergeten. Voor heel het diner hebben we per persoon ongeveer 75 cent betaald. We hebben de serveerster nog 500 shilling fooi gegeven (15 cent). Hier was ze zo blij mee, dat ze ons vanaf het restaurant tot aan ons huis heeft vergezeld. Heel grappig om mee te maken..

Verder zijn er nog wel kleine andere dingetjes gebeurd, ik heb bijvoorbeeld vandaag een houten kast van ruim anderhalve meter hoog, een halve meter diep en een meter breed gekocht en op de boda mee naar huis genomen..

Morgen gaan we naar de Sippi falls, weer een andere waterval, schijnt ook weer heel mooi te zijn! Jaja, Oeganda wordt niet voor niets de parel van Afrika genoemd, ’t is een prachtig land!

Ik vind het superleuk om jullie reacties te lezen en ben ook nu weer benieuwd naar wat jullie ervan vinden. En originele lesideeen zijn HEEL HARTELIJK WELKOM!
Dank jullie wel!

Liefs, Marjorie



  • 20 Juli 2013 - 23:14

    Elly Rote:

    Lieve Marjo,
    Vreselijk, zo'n grote kast op een brommer meetillen! Er zat vast ook een engeltje op die bodaboda!
    Jullie werken wel hard! En maken zoveel mee! Ik zal denken over een originele les. Mail dan nog.
    Fijne dag morgen!

  • 21 Juli 2013 - 01:57

    Anja Hendriks:

    He mayooo!! Wat leuk om het allemaal te lezen. We zijn zo ver weg van Nederland allebei, maar toch kunnen we volgen waar we allebei mee bezig zijn :)
    Ik zou als engelse les wat dingen meenemen. (Ik heb dit in groep 2/3 gedaan, ze vonden het geweldig!) Ik had het over toiletspullen, maar je kunt van alles verzinnen.. Neem bijvoorbeeld je tandenborstel, tandpasta, haarborstel, spiegel, handdoek, whatever!! neem het allemaal mee (als je het iets te persoonlijk vindt om mee te nemen, heb je misschien reserve, en anders ander onderwerp kiezen ;) ) Benoem de namen, laat het ze allemaal herhalen. EN ik weet niet of het werkt met 160! kinderen, maar wat je kunt doen is in het engels vragen of iemand de tandenborstel wil oppakken en aan iemand anders geven. n zo krijg je dat het woord ook actief gebruikt moet worden. En zo roep je iemand anders die de tandenborstel terug moet komen brengen. en zo ga je verder. je kunt ook zeggen, leg de tandenborstel op de tafel, als ze die hebben. en heel veel met gebaren werken. Ik heb dit met groep 2 en 3 gedaan in Nederland, ze vonden het echt super!. En je weet hoe weinig nederlands die kinderen kunnen.. Het leukste is als je engels blijft praten! niet overschakelen naar nederlands/zulu/lugandees..whatever ;) Als je er een nederlands tintje aan wil geven, kun je mss typisch nederlandse dingetjes meenemen. En liedjes doen het altijd goed! Head, shoulders, knees and toes, knees and toes.. Hokey pokey.. zoek wat nursery rhymes op op internet en je hebt zo leuke liedjes, en makkelijk. Zo kun je ook schaapje schaapje vinden (bla bla black sheep, have you any wool) Twinkle twinkle little star. Heb hier van de week wiggles ontdekt.. Super.. liedje: rockabye your bear.. Erg simpel, maar leuk met de bewegingen erbij.
    En wat ik in het SBO (gr 7) deed was alle engelse woorden op kaartjes schrijven en erop plakken. In de klas, maar ik weet niet of er veel aanwezig is in de klas, buiten al die 160 kids. Maar op die school was het, deur, tafel, stoel, bord, muur, "alle kleuren", raam, vloer en ga zo maar door..
    Hoop dat je hier toch wat ideetjes van op kunt doen! Ik zou je een blad kunnen opsturen met engelse liedjes, maar dan moet je ze alsnog opzoeken op internet omdat je de melodies niet kent. (Ik ga hier 1 of 2 keer per week naar rhyme time met Lynda om lekker liedjes te zingen enzo.)
    Liefs Anja!!

  • 21 Juli 2013 - 12:32

    Sonja:

    Hoi Mar,
    Indrukwekkend!
    Hier in Benthuizen gaat het goed, kids hebben vakantie. Sanny is een week weg met scoutingkamp, Cees is met Wessel en Wietze naar het Archeon.
    Misschien wat ideetjes,
    Met de oudste kinderen kun je misschien soort pictionary doen. De hele groep of splitsen in een paar groepen. Jij tekent, als iemand het denkt te weten steekt hij vinger op en mag dan het woord zeggen. In Lugandees of Engels. Jij schrijft het engelse woord op het papier, spreekt het uit. De hele club oefent dan met spreken en schrijven. Daarna het volgende pictionary tekeningetje. Aan het eind vd les oefen je klassikaal met opzeggen en kun je zelfs kids naar voren halen om het woord/de tekening te maken.
    Zelfde principe bij de kleintjes maar dan met makkelijke woordjes en met cijfers.
    Spel-,competitie-en leerelement,hopelijk leik voor de kids en behapbaar voor jou.
    In een volgende les kun je misschien hollandse spelen organiseren. Spijkerpoepen, bliklopen, pictionary, snoephappen in emmer water, koek/broodhappen met een blinddoek, ezeltje prikje,rondje rennen met benen aan elkaar vastgebonden, ei/balletje lopen op een lepel zonder te laten vallen. Hoewel, hollandse spelen kan wel een chaos worden....met huilende en schoppende kinderen...
    Succes veel plezier, gr Sonja xxx

  • 22 Juli 2013 - 11:16

    Frank:

    Hoi lieve Mar,

    Verdrietige verhalen zijn er om een mooie wending aan te geven. Al kun je helaas niet de ellende van de wereld dragen, je kunt wel een beetje zon brengen op de weg die je loopt. Maar daarmee ben je weloverwogen bezig. Goed zo!
    Tja, op school kun je ook dat klapspelletje doen met tellen of, als ze dat nog niet kunnen, eerst met hun eigen naam. Zo kan je ze aanvankelijk rekenen leren, toch? Verder zakdoekje leggen, twee emmertjes water halen enz., maar ja, met 160 kids???? Heel veel sterkte.
    Ik krijg elke zondag in de kerk vragen hoe het met je gaat en er zijn steeds meer mensen die je blogs lezen, leuk hé? Je mag ze wel gedenken in jouw schrijfsels...
    Foei, die grove taalfout: 'lijden' ipv 'leiden'. Daar mag je in de klas wel eens een les aan wijden (niet: 'wijden'). Als je tijd hebt voor een schaterbui dan moet je de blogs van Jaap-Willem Mol uit Vietnam maar eens lezen. Hij schrijft (ook) erg leuk!
    Verjaardag van Ton was erg gezellig. Hij miste nog wel een monitortje. Of jullie daarvoor kunnen zorgen.

    Dag lieverd, dikke van d@

  • 22 Juli 2013 - 11:54

    Madelon:

    hee Marjorie!

    Super leuk verslag weer :D! Ik heb alle lesideeën van hier boven niet gelezen (a), maar wat bij kleuters altijd wel werkt volgens mij zijn simpele spelletjes als 'zichtbaar verstoppen, de juffrouw zegt, of met een pen op tafel tikken en dat ze moeten tellen hoe vaak je dat hebt gedaan en dat vervolgens met hun vingers laten zien'.. Maar dat zijn geen uitgebreide kringactiviteiten. Of ze liedjes aanleren als 'hoofd, schouder, knie en teen'. Ik snap heel goed dat het spannend is, maar het gaat je vast lukken :D!

    Liefs,
    Madelon

  • 22 Juli 2013 - 14:50

    Aly Dekker:

    Dag Marjorie, je kent me waarschijnlijk niet, ben vrij nieuw in De Hoeksteen. Als oude schooljuf wil ik ook nog een duit in het zakje doen. al heb je reeds een heleboel leuke lestips gekregen. Ik heb misschien nog een idee om de meute stil te krijgen: Doe net alsof je iets heel interessants hoort, loop rond met je hand aan je oor en zeg ssst, ssst, luister! luister! Als het dan (hopelijk!!!) stil wordt schrijf je op het bord of steek je een papier op of zeg je heel zachtjes "De Stilte", in jouw geval uiteraard THE SILENCE. Daarna kan je dan met een van je leuke lessen beginnen. Ik heb deze truc vaak zien slagen, dus 'give it a try."
    Sterkte met je klus daar en geniet ook van Oeganda.

  • 22 Juli 2013 - 17:58

    Ingrid Opstal:

    Hoi lieve Mar
    Wat geweldig is het om jullie verhalen te lezen , geniet er echt van, het is geweldig wat jullie allemaal mee maken. Maarre wat je in die klas aan moet is best moeillijk, maar je moet maar proberen niet te moeillijk te denken. Waarschijnlijk vinden ze iets heel simpels al helemaal geweldig. Je hebt al zo het een en ander aan adviezen gekregen daar kun je wel wat mee denk ik zo.
    Hoop dat je niet helemaal schor bent vanavond. De fotoos zijn ook zo gaaf. Lieverd we zijn trots op jullie wat je allemaal doet daar. Heel flexcibel moeten jullie wel zijn volgens mij, want er zijn iedere keer weer verrassingen hoe alles gaat en loopt.
    We kijken weer uit naar jullie volgende verhalen , maar druk wel op het goede knopje ,anders moet je wel vaak opnieuw beginnen ha ha .
    Een goede week maar weer liefs Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Marjorie

Actief sinds 12 Mei 2013
Verslag gelezen: 676
Totaal aantal bezoekers 34124

Voorgaande reizen:

12 Mei 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: