toch maar niet voor de klas.. - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Marjorie Rote - WaarBenJij.nu toch maar niet voor de klas.. - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Marjorie Rote - WaarBenJij.nu

toch maar niet voor de klas..

Door: marjorie

Blijf op de hoogte en volg Marjorie

27 Juli 2013 | Oeganda, Jinja



Lieve vrienden en familie,

Allereerst wil ik jullie bedanken voor alle originele, makkelijk waar te maken en leuke lesideeën. Al jullie reacties stroomden mijn waarbenjij.nu en mailbox in, toppie!

Ondanks al jullie leuke ideeën, was ik nog steeds ontiegelijk zenuwachtig voor het geven van zo’n les. Ook het nut van deze lessen geven, zag ik niet helemaal. Ik bezorg de kinderen van de basisschool en kleuterschool dan wel een extra leuke dag/les, maar draag verder niet veel extra’s bij aan de ontwikkeling van deze kinderen. Ze kunnen net zo goed les krijgen van hun eigen juf. En extra begeleiding mag er op de basisschool niet gegeven worden van mr. Simon (directeur), want er is te vaak voorgekomen dat volwassenen tijdens remedial teaching van een kind, het kind seksueel misbruiken…
Mijn afgelopen maandag heb ik dan ook vrijwel geheel besteed aan het lezen van jullie lesideeën en op zoek gaan op internet naar nog andere ideeën, een beetje half depressief en wanhopig zoeken naar dé les die voor mijn gevoel zo denderend zou kunnen zijn, dat de kinderen het nooit van hun leven meer zouden vergeten en ik zeker zou weten dat de les zou slagen.. Zelfs Sil werd knettergek van mij: ‘maar mar, je hébt toch superveel leuke ideeën? Doe gewoon iets simpels enz. enz.’.. Maar toen kwam maandagochtend DE oplossing:

Ik bedacht mij dat veel kinderen hier niet eens geld hebben om naar school te gaan, doordat ouders niet kunnen werken of doordat ouders hun geld niet aan onderwijs voor hun kinderen willen besteden. Veel kinderen kennen dus nog geen woord engels en hebben daardoor in hun toekomst ook geen mogelijkheid tot het volgen van onderwijs (omdat ze dus te ver achterlopen met hun engelse kennis). En ik dacht… misschien kan ik die kinderen wel de komende weken wat engelse woordjes en liedjes leren. Dan kan ik pas écht wat doen voor de arme kindjes in afrika, dan doe ik pas écht vrijwilligerswerk. En al jullie leuke ideetjes kan ik dan nog steeds toepassen! En ik heb geen klas van 160 leerlingen, maar waarschijnlijk een groepje van 10 ofzo. En ik kan mijn Nederlandse kennis van differentieren in niveau en leeftijd toepassen. En iedereen die ik het vertelde was meteen enthousiast. Joepieieieie!!

De afgelopen week ben ik op zoek gegaan in makenke naar kinderen die onder schooltijd nog in hun oude kloffie (zonder uniform) rondliepen op straat. Ouders van veel kinderen werken in de waragi brouwerij (sterk alcoholische drank, wordt veeel gedronken hier). Tijdens hun werk zitten ze constant in een ontzettend vieze alcohollucht en genieten ze regelmatig van een slokje, of twee, of drie.. Daar heel je leven werken zorgt dus voor een flinke hersenbeschadiging. Ouders denken dan ook niet heel helder meer na en zien dus niet echt meer het nut van werken aan een toekomst voor hun kinderen. Ze kunnen hun geld eerder uitgeven aan meer waragi of een lekker kippetje dan aan onderwijs. Toch waren ze erg blij dat ik mij aanbood om hun kinderen de komende weken op te vangen en te helpen. Eerst waren ze een beetje wantrouwig en kreeg ik vragen als: ‘moeten ze nu een uniform gaan dragen?’ en ‘moet ik nu schriften en pennen gaan kopen?’, maar toen ik zei dat ik alles had en dat uniform absoluut niet hoefde, werd ik gelijk ontzettend bedankt, werd mij toegeroepen ‘GOD BLESS YOU!’ en toen de kinderen (nu alleen nog een paar meiden van rond de 8 jaar) in het lugandees vertaald kregen wat mijn plan was, verscheen er een ontzettend grote smile op hun gezicht en begonnen ze meteen te huppelen en te springen.
Volgende week donderdag begin ik met het kleine groepje wat ik nu heb (als het goed is 5 kinderen). Dan ga ik kijken wat ze al kunnen en wat ik hen nog kan leren. En ik moet nog even op zoek naar iemand die voor mij engels-luganda kan tolken.. Leuk!

De afgelopen zondag zijn we met Jos en Yvonne naar de Sippi falls geweest. Ik verwachtte een grote waterval, maar kreeg bij aankomst – na 3 uur rijden - één klein straaltje te zien… Maar toen we dichterbij kwamen zagen we een prachtig stuk natuur, konden we zelfs even douchen onder de waterval en hebben we allemaal een kameleon vastgehouden. Dus ook leuk!

De komende week gaan we op safari naar de murchisson falls, een grotere waterval waarbij veel nijlpaarden en krokodillen leven. Ook zullen we bij deze safari misschien leeuwen, giraffen en hyena’s tegenkomen. Dus er staan u veel prachtige plaatjes te wachten in de volgende blog!

Elke dag is weer speciaal hier en geen enkele dag is hetzelfde. Daarom worden veel grappige dingen zo langzamerhand normaal. Dat ik weer een keer ten huwelijk ben gevraagd, sil vandaag trouwens ook, dat sil voor de derde keer uit haar broek gescheurd is tijdens een potje voetbal, dat we gesmuld hebben van een suikerrietstengel, dat ik mijn naam hier heb veranderd in Maureen omdat Marjorie praktisch op dezelfde manier wordt uitgesproken door de oegandezen en dat vandaag onze boda boda een klapband kreeg toen we erop zaten, zijn dan kleine details die je bijna zou vergeten voor in je blog… Nu gelukkig toch genoemd 

Tot de volgende week!
Liefs, Marjorie

  • 28 Juli 2013 - 17:51

    Elly Rote:

    Ik ben reuze benieuwd naar de verhalen en foto's over jullie safari!
    En ook reuze benieuwd naar de ervaringen met het lesgeven!
    Heel veel succes! En liefs!
    Mam

  • 28 Juli 2013 - 18:13

    Frank:

    Fijn om steeds weer nieuwe kansen te zien. Dat moet wel leiding van Boven zijn. Goede ideeen moet je niet snel loslaten als het tegenzit hoor! Hou vol, dan bereik je veel! Wat een prachtige omgeving trouwens. Echt schitterend, die vallei, die waterval en die knappe ladies ervoor.
    Als ik jou was zou ik maar eens een A-4tje maken met 'voorwaarden voor een huwelijksaanzoek'. Over de manier waarop, over het aantal koeien of schapen, over het aantal dagen vrij per jaar, over de beheersing van het Nederlands en nog zowat.

    Nou, het was weer leuk om te lezen en mee te leven. Ben weer benieuwd naar de volgende!
    Dikke van je vader.
    d@.

  • 29 Juli 2013 - 13:00

    Ton Opstal:

    Hee Maureen,

    Het is wel even wennen hoor aan je nieuwe oegandese naam, maar je eigen naam is beter. Ik spreek dit altijd uit als Marsjorie, dus die Oegandesen moeten dat ook maar kunnen.

    Ik heb ook even op jouw blog gespiekt en deze is ook heel leuk om te lezen. En wat een mooie foto's ook. Vooral de beschrijving over je worsteling om iets te kunnen betekenen om de kinderen wat les te kunnen geven, sprak me erg aan. Het eerste waar ik aan dacht als tip voor jou is om vooral je gevoel te volgen in het zoeken naar een oplossing. Op sociaal gebied en de rest van je sensitiviteit heb jij dat zeker. En....dan kom je er vast wel uit. Zo zie je maar dat zelfs op de scholen in Oeganda er sprake is van een bestaande structuur en cultuur. En dat je dan zelfs geen extra begeleiding kunt geven aanvullend op de lessen van de eigen juf. Wat fijn, dat je 'de' oplossing hebt gevonden en toch iets extra's kunt geven en betekenen aan de kinderen van de waragi-brouwerij. Wat zullen deze kinderen blij zijn geweest met je aankondiging om dat te doen. En ook als het maar een kleine groep is van een paar kinderen kun je toch iets extra's geven. Ik zou zeggen de kwaliteit zit niet altijd in het aantal. Misschien kun je nog meer kinderen charteren om mee te doen en dan doe je echt iets voor de armen en kanslozen.
    Alleen het feit al dat de kinderen en hun ouders al blij zijn om geen schooluniform, papier en pennen te hoeven aanschaffen zegt al iets. Ik hoop dat je tolk kan vinden voor dit mooie en nuttige werk.

    En voor volgende week safari', Kijk uit voor die wilde en enge beesten, maar geniet bovenal!

    Tja, en die huwelijksaanzoeken? Ze willen allemaal met een mzungu trouwen en naar Nederland. Maak, zoals je vader zegt, maar zeer stringente voorwaarden. Ik zou zeggen 30 kamelen en hopenlijk hebben ze die daar niet!

    Knuffel en kus van paps Silvia

  • 30 Juli 2013 - 16:07

    Aad En Irma:

    Hey Mar,
    heerlijk om te lezen hoe jullie alles ervaren en ook hoe verschillend jullie erop reageren. geniet bovenal van alles wat je meemaakt, dan kun je daar de rest van je leven op teren.
    Ben zeker ook benieuwd naar de foto's van de safari volgende blog. tot volgende week.
    groetjes, Aad en Irma Kooter

  • 04 Augustus 2013 - 16:11

    Bob:

    Hallo Marjorie, Marsjorie, Maureen of gewoon Mar,

    je moeder heeft me geholpen je te vinden. Op de kaart lijkt Oeganda tamelijk klein, in werkelijkheid zal dat wel meevallen, denk ik. Ik vind het ontzettend knap van je, dat je tijd vindt om zulke uitgebreide verslagen te maken en dat je dat op zo'n Manier doet, dat het ook nog leuk om te lezen is. Ben je al met "fitness-training" begonnen? Zodat je wat gespierder bent en je mannelijke bewonderaars op afstand kann houden? Bij al de verhalen die je schrijft, zijn me 2 dingen opgevallen.
    1. Nergens blijkt, dat de mensen met wie je te maken hebt, echt ongelukkig of ontevreden zijn met hun situatie. Niet ontevredener als hier in Europa bedoel ik.
    2. Je zou een wedstrijd moeten doen wie het mooiste gebit heeft. Ik geef je best een kans, Maar niet zo'n grote als ik de foto's goed bekijk (de belichting kann natuurlijk veel uitmaken!)

    Heb je er al aan gedacht een wedstrijdje te organiseren wie het luidst kann schreeuwen? Degene die het wint, zou je kunnen helpen met de orde in de klas of groep te handhaven :).

    Marjorie, erg veel succes verder en ik hoop, dat je ook verder de tijd neemt te "bloggen"!

    Oom Bob

  • 20 Augustus 2013 - 12:25

    Hanneke:

    Oooooooooooeeeeeeeeeeeehhhhhhhhh!!! Wat Leuk!!!! Over 1,5 week ga ik weer lesgeven. Is er misschien iets wat ik met mijn kinderen voor jouw kinderen kan maken? :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Marjorie

Actief sinds 12 Mei 2013
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 34123

Voorgaande reizen:

12 Mei 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: